تحلیل نماد زنِ جادو در شاهنامه بر مبنای روانشناسی یونگ
نویسندگان
چکیده
در اغلب داستان های ما جادوگران زن هستند و گوش ما بیشتر با ترکیب«زنِ جادو» آشنا است تا«مرد جادو». دلیل این امر را کارل گوستاو یونگ در وجود عنصر مادینه در وجود مردان می داند که همیشه این عنصر در رویاهای مردان، به شکل جادوگر زن جلوه پیدا می کند. و این امری است که در تمام جوامع مشترک است. در ایران زن جادو را درشاهنامه و بیشتر داستان های عامیانه می بینیم که هر کدام از آنها در جای خود قابل تأمل هستند. نکته در اینجاست که در این داستان ها، برای مقابله با زن جادو از عنصر«آهن» استفاده می شود. در این تحقیق سعی شده است که جلوه های زن جادو در شاهنامه بررسی گردد تا مشخص شود که زن جادو در شاهنامه نماد آنیما یا همان عنصر زنانه ی موجود در روان مردان است و پیشینه ی فرهنگی که به دنبال آن است، به نگاه منفی مردان نسبت به زنان در طول تاریخ مربوط می_ شود و در ضمن تضادی که میان جادو و آهن وجود دارد، به خاصیت ضد جادویی بودن آهن در باور مردمان جوامع باستان باز می گردد.
منابع مشابه
تحلیل قصهای لکی بر مبنای روانشناسی یونگ
قصه؛ بخش مهمی از میراث فرهنگی هر قوم به شمار میرود. برخلاف تصور امروزی از قصه، که بیشتر در ذهن افراد علمی دنیای مدرن، مفهومی غیرعلمی دارد، در دنیای قدیم از اساسیترین مفاهیم بشری قلمداد میشدهاست. به نظر میرسد تفکرات ذهنی انسان گذشته چه در خودآگاه و چه در ناخودآگاه، بیتأثیر از قصه نبوده است. قصهها در خودآگاه و بیشتر در ناخودآگاه کودک جای میگیرند و بسیاری از دردهای او را تسکین میدهند. ...
متن کاملتحلیل قصه¬ای لکی بر مبنای روانشناسی یونگ
stories are an important part of the cultural heritage of any nation. contrary to modern scientific notion of the story as being non-scientific, it was considered as one of the most essential human concept in ancient times. it seems that ancient human’s mental thoughts, whether unconscious or conscious, were affected by stories. stories are usually stored more in the unconscious but also in the...
متن کاملتحلیل قصه ای لکی بر مبنای روانشناسی یونگ
قصه؛ بخش مهمی از میراث فرهنگی هر قوم به شمار میرود. برخلاف تصور امروزی از قصه، که بیش تر در ذهن افراد علمی دنیای مدرن، مفهومی غیرعلمی دارد، در دنیای قدیم از اساسیترین مفاهیم بشری قلمداد میشدهاست. به نظر می رسد تفکرات ذهنی انسان گذشته چه در خودآگاه و چه در ناخودآگاه، بی تأثیر از قصه نبوده است. قصهها در خودآگاه و بیش تر در ناخودآگاه کودک جای می گیرند و بسیاری از دردها ی او را تسکین میدهند. ...
متن کاملپدیدارشناسی زن جادو (با تکیه بر شاهنامه و شهریارنامه)
از جمله موجودات اهریمنی که در اساطیر، افسانهها و حماسههای پارسی در تقابل با قهرمان داستان به ایفای نقش میپردازد و سعی در اغوای قهرمان و گاه کامگیری از او دارد، «زن جادو» است. در شاهنامه و شهریارنامه، دو اثر حماسی پارسی، نیز سه بار با این موجود اهریمنی روبهرو میشویم؛ در شاهنامه در خان چهارم رستم و خان چهارم اسفندیار، و در شهریارنامه در داستان مرجانة جادو با شهریار. در این مقاله پس از بحثی م...
متن کاملتحلیل نماد ماندالا در منطق الطیر عطار از منظر روانشناسی یونگ
ماندالا از کهنترین نمادهای بشری و بیانگر منشا آفرینش است که بر اساس نظم میان وحدت اضداد (ماده و مینو) شکل گرفته است. از آنجا که ردّ پای نماد ماندالا در ساختار و نتیجهگیری پایانی منطقالطیر مشهود است، این نوشتار بر آن است تا وجوه تشابه نماد مذکور را در منطقالطیر عطار با روانشناسی یونگ مورد بررسی قرار دهد. مطابق نتایج، سالکان در منطقالطیر در جستجوی نظم فراموش شده پیشین، یعنی وحدت مینو و ماده ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
فصلنامه پژوهش های ادبی و بلاغیجلد ۳، شماره شماره ۴ (پیاپی ۱۲)، صفحات ۱۰۰-۱۱۴
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023